prostatit nedir

Prostatit Nedir ?

Prostatit Diğer Adı ile Prostat iltihabı Nedir..

Prostatit en basit tanımıyla erkeklerde prostat bezinin iltihaplanmasıdır. Prostatit 50 yaşın altındaki erkeklerde genel olarak en çok karşılaşılan üreme sistemi hastalığıdır. Bu konuda yapılan araştırmalara göre prostatit yani prostat iltihabı hastalığı tüm yaştaki ve tüm etnik kökendeki erkeklerin yaklaşık %10-14 oranındaki kişileri etkilemektedir. Erkeklerin genel de %50 oranından fazlası hayatlarının farklı bir döneminde prostatit atağı geçirmektedir.

Prostatit erkeklerde prostat bezinin iltihaplanmasıdır. Prostatit 50 yaşın altındaki erkeklerde en çok karşılaşılan üreme sistemi hastalığıdır.

İdrar yollarında ve genital bölgeye ait yakınmaları sonucu doktora başvuran genç veya orta-yaşlı erkeklerin genel olarak yaklaşık %25 kadarlık oranına prostatit, prostat iltihabı tanısı konur. Prostatit asıl olarak dört tip hastalığı kapsar:

Akut Bakteriyel Prostatit

Akut bakteriyel prostatit bu rastlanan dört tipin en seyrek görüleni olmasının yanında en kolay bir şekilde tanısı konabilen ve etkin olarak tedavi edilebilen hastalık tipidir. Prostat bezinin akut olarak ‘hızlı başlangıçlı’ iltihaplanmasıdır. Bu Akut bakteriyel prostatit hastalığı şikayeti ile doktora başvuran erkeklerde genel olarak titreme şikayeti, ateş, bel ağrıları ve genital bölge ağrıları, çok sık idrar yapma, idrar sıkışıklığı ve idrar yaparken sancı veya yanma hissi olması ve de halsizlik şikayeti gibi yakınmalar bulunur. İdrar tahlilinde bulunabilen lökositler olarak adlandırılan ‘akyuvarlar, iltihap hücreleri’ ve bakteriler idrar yollarında oluşan bir iltihabı işaret eder. Uygun antibiyotik ile tedavileri yapılır.

Kronik Bakteriyel Prostatit, kronik prostatit nedir?

Kronik bakteriyel prostatit rahatsızlığı da oldukça seyrek görülen şikayetler arasındadır. Prostat bezinin kronik müzminleşmiş iltihabı yineleyen prostat bezi iltihabıdır. Kronik bakteriyel prostatit rahatsızlığı sebebi ile bakteriler prostat içerisinde devamlı olarak kendilerine yer bularak barınırlar yol açan bu türden prostat bozukluklarında idrar yollarındaki iltihabi durumun tedavisi tam olarak yapılamayabilir. Etkin bir kronik bakteriyel prostatit tedavisi için hastaya antibiyotik verilmeden önce prostattan kaynaklanan bu bozukluğun saptanması ve düzeltilmesi gerekmektedir. Fakat yine de antibiyotik tedavisinin tümüyle başarılı olmadığı durumlar olabilir.

prostat Prostatit nedir? prostat iltihabı
Prostatit nedir?

Kronik Prostatit / Kronik Pelvik Ağrı Sendromu

Kronik prostatit / kronik pelvik ağrı sendromu adı verilen bu hastalık en sık karşılaşılan fakat prostat hastalığının en az anlaşılabilmiş biçimidir. Üç aydan uzun süren ve üreme sistemi ile idrar yollarını etkisi altına alan ağrı durumuyla beraber idrar yapmada ve cinsel fonksiyonlarda şikâyetler görülen sendromdur. Kronik prostatit / kronik pelvik ağrı sendromu her yaştaki erkekte olabilen bir prostat hastalığı çeşitidir. Bu rahatsızlıktaki bulgular kaybolabilir ve yine tekrar kendiliğinden tekrarlayabilir. Kronik prostatit / kronik pelvik ağrı sendromu iltihaba bağlı olabilir veya olmayabilir.

İltihabi formunda idrar, meni, ve prostat salgılarında bilinen herhangi bir mikrop saptanamaz fakat vücudun iltihaplı durumlara karşı ürettiği savunma hücrelerinde mikrop rastlanır. Diğer formunda ise bu salgılarda herhangi bir iltihap bulgusu bulunmaz. Kronik prostatit / kronik pelvik ağrı sendromu tedavi amacıyla uzun süreli antibiyotik tedavisi uygulanabilir.

Belirtisiz İltihabi Prostatit Tanısı

Hastada herhangi bir ağrı ya da rahatsızlık yakınması bulunmuyor fakat menide iltihap hücreleri olan lökositler bulunduğu durumlarda semptomsuz iltihaplı prostatit yani bir diğer bilinen adı ile belirtisiz iltihabi prostatit tanısı konur. Uzman ürologlar genel olarak kısırlık veya prostat kanserine yönelik tanı koymak amacı ile yapılan araştırmalar sırasında hastalığın belirtisiz iltihabi prostatit tanısı formu ile karşılaşırlar.

prostat Prostatit nedir? prostat iltihabı
Prostatit, prostat iltihabı nedir

Akut bakteriyel prostatit rahatsızlığı her 10.000 kişinin 2 kişisinde görülmektedir. Ayrıca hastalığın gelişiminde genetik faktörlerin de hastalıkta rol oynadığı düşünülmektedir. Akut bakteriyel prostatiti bulunan hastalarda belirtiler genellikle ani bir şekilde ortaya çıkar ve hastalık çok şiddetli olarak seyreder. Bu durumdaki hastalar genellikle acil servise başvururlar.

Prostatitin yani prostat iltihabı tedavisinde prostatitin hangi tipine yakalanıldığının belirlenmesinden sonra hastalığın seyrine uygun tedavi plânı oluşturulur. Hastada oluşan akut bakteriyel prostatit prostat iltihaplanması ileri derecede olduğu takdirde ilgili hastanın hastaneye yatırılması gerekmektedir ve hastanın uzun süreli olarak antibiyotik tedavisi görmesi gerekmektedir. Hastanın prostat iltihabı tedavi edilmediği takdirde iltihabın kana karışması ihtimali vardır ve ölüme sebebiyet verecek kadar hastada ciddi komplikasyonlar oluşturabilmektedir.

Konu ile ilgili daha kapsamlı bilgileri diğer yazılarımızda vereceğim.